Gradering

För att underlätta i valet av resmål har vi skapat en graderingsmodell som ger dig en fingervisning om vilka resor som skulle kunna passa dig bäst.

Alla resor är avsedda för aktiva människor som gillar friluftsliv och äventyr. De flesta av våra resor klarar du som har normal kondition. Du är alltid välkommen att konsultera oss per telefon eller via e-mail innan du bokar resan om du känner dig osäker i bedömningen avseende teknisk förmåga och fysisk kondition.

För att underlätta för er att välja använder vi oss utav ett tvåskaligt system för att gradera svårigheter på våra resor. Vi har också olika graderingstabeller för de olika typerna av aktiviteter vi erbjuder. Vi vill med dessa ge en grov bild av vilken nivå du bör ligga på erfarenhets- och konditionsmässigt för att resan eller expeditionen skall bli till en så trevlig och minnesvärd upplevelse som möjligt.

Många av vandringsresorna kräver ingen tidigare erfarenhet utan det räcker att du är i någorlunda god form och sugen på lite äventyr. På några av våra vandringar och toppbestigningar vill vi att du har erfarenhet av att vandra i berg. På våra mest avancerade toppbestigningar kräver vi att du har erfarenhet av alpin klättring och/eller vinterklättring (med stegjärn och isyxa).

På skid- och mountainbikeresorna krävs i regel tidigare erfarenheter av aktiviteten.

Värt att notera är att höghöjdsvandringar samt högalpina toppbestigningar är svåra att definiera skalmässigt. Från ca 4000 meter och uppåt finns det vissa som helt enkelt inte klarar av höjden. Den erfarenheten kan man dock endast, i regel, få på plats.

Yttre miljö i form av boendestandard, klimat m.m. kan också ha en betydelse för hur svårighetsgraden uppfattas. Den personliga inställningen, hur du psykiskt förhåller dig till nya miljöer, ansträngning, nya rutiner, spelar självklart in. Vår rekommendation är att utgå från mottot: ”Ute på tur, aldrig sur”

 

Graderingssystemet

Det tvåskaliga systemet för att gradera svårigheter innebär följande:

  • En siffra anger den tekniska nivån.
  • En bokstav anger den nivå av fysisk kondition du bör ha

VANDRINGAR OCH TOPPBESTIGNINGAR

TEKNISK NIVÅ
Vår numeriska gradering indikerar resans tekniska svårighet. Ju högre grad desto mer omfattande behöver din erfarenhet av aktiviteten vara.

1. Lättare bergsvandringar utan brantare stigningar.
Lättvandrad terräng och relativt korta dagsetapper. Ingen tidigare erfarenhet krävs.

2. Medelsvåra bergsvandringar/ toppbestigningar,
de flesta kan delta. Det är till största delen lättvandrade stigar men det förekommer längre stigningar i relativt brant terräng. Teknisk utrustning är inte nödvändig.

3. Mer krävande bergsvandring och toppbestigningar.
Långa stigningar i kombination med tidvis brant, besvärlig, exponderad terräng. Bra balans och stor vana av vandringvana krävs. Det kan bli nödvändigt att använda sig av teknisk utrustning i form av stegjärn, isyxa och rep.

4. Svårare toppbestigningar.
Flera dagar med svår och/eller ogästvänlig terräng. Vandring på glaciär, över blockterräng, svåra passager ofta med snö och is. Klättring med kortare sektioner av klippa, is, mix krävs. Repteknik och erfarenhet från klättring är viktig. Här är det också bra att behärska någon form av räddningsteknik på glaciär.

KONDITION
Vår alfabetiska gradering ger en indikation på nivån av fysisk kondition och vad som krävs av dig för att kunna fullfölja vandringen eller toppbestigningen.

A. Medelgod generell kondition, motsvarighet som krävs för en veckas vandring i kuperad terräng. Endast ryggsäck för dagsturer kommer att bäras (max ca 5 kg).  Moderata höjder, (max 3000 m). Stigningar per dag +- 1000 m kan förekomma

B. God vandringskondition förutsätts baserat på träning i form av vandring med ryggsäck eller annan konditionsträning.  Ryggsäck för flerdagarsturer kan komma att bäras (upp till ca 12 kg). Höjder på ca 4000 meter kan vara aktuellt. Stigningar per dag på ca +-1500 m kan förekomma.

C. En relativt hög nivå av kondition och uthållighet krävs. Du behöver kunna vandra längre sträckor under många dagar.  Ryggsäck för flerdagarsturer kan komma att bäras (upp till ca 12 kg). Du tränar regelbundet och har varit mycket ute på berget eller i terräng med packning på ryggen. Ofta resor på höga höjder (5000–6000 m) men även turer på lägre höjd (2000-4000 m) kan ha denna kravbild. Stigningar på  +- 2000 kan förekomma)

D. En mycket hög nivå av kondition och uthållighet krävs. Kroppen kommer att utsättas för påfrestningar på hög höjd (5500–6500 m). Du behöver kunna bära tunga ryggsäckar (20–25 kg) under många dagar, ofta uppför och på en hög höjd. Månader av hård träning och förberedelser i form av träningsturer i terräng behövs för att uppnå denna nivå.

SKIDÅKNING OCH SNOWBOARD

TEKNISK NIVÅ
Vår numeriska gradering indikerar resans tekniska svårighet. Ju högre grad desto mer omfattande behöver din erfarenhet av skidåkning och brädåkning vara.

1. Medelgod vana av utförsåkning. Röda pister åker ni utan problem. Ingen tidigare erfarenhet av off-pist eller alpin skidbestigning krävs.

2. God vana av utförsåkning i varierande snöförhållanden. Viss erfarenhet av off-pist och alpin skidbestigning är nödvändig.

3. Mycket stor vana och erfarenhet av utförsåkning. Man måste kunna behärska brant åkning i alla former av snö. Erfarenhet av både alpin skidbestigning och viss erfarenhet av alpin klättring behövs, bland annat vad gäller rephantering, klättring och säkring med isyxor och stegjärn, samt baskunskaper i lavinräddning och räddning på glaciär.

KONDITION
Vår alfabetiska gradering ger en indikation på nivån av fysisk kondition och vad som krävs av dig för att kunna fullfölja resan.

A. Medelgod generell kondition. Endast ryggsäck för dagturer kommer att bäras (upp till 10 kg).

B. God kondition förutsätts baserad på regelbunden konditions- samt styrketräning eller att man står och går på skidor mycket. Endast ryggsäck för dagturer kommer att bäras (upp till 10 kg).

C. En relativt hög nivå av kondition och uthållighet krävs. Ni behöver kunna bära tunga ryggsäckar (20–25 kg) för anmarch under någon eller några dagar. Här springer ni regelbundet ett par mil i veckan och styrketränar regelbundet eller har många skiddagar i benen.

MOUNTAINBIKE

TEKNISK NIVÅ
Vår numeriska gradering indikerar resans tekniska svårighet. Ju högre grad desto mer omfattande behöver din erfarenhet av teknisk mountainbike cykling vara.

1. Viss vana av att cykla terräng på stigar men utan större tekniska inslag, det vill säga relativt jämna och snabba stigar Halvdämpad, snabb cross country cykel är lämplig.

2.  God vana av terrängcykling krävs. Turerna innehåller stigar med medelsvåra till svåra tekniska delar. Brant och stökig upp- och nedförkörnings i exponerade miljöer på varierat underlag kan stundtals förekomma. Heldämpad trail/all mountan cykel är lämplig.

3. Mycket stor vana och erfarenhet av teknisk, brant cykling i exponerad miljö är ett måste. Du kan ta dig an större drops och behärska brant enduro/downhill körning i högre farter. Heldämpad enduro/ down hill cykel lämplig.

KONDITION
Vår alfabetiska gradering ger en indikation på nivån av fysisk kondition och vad som krävs av dig för att kunna fullfölja resan.

A. Medelgod generell kondition, cykelvana och styrka i både över och underkropp. Distanser på ca 30 km per dag.

B. God kondition, god cykelstyrka och vana vid längre klättringar. Distanser på upp till 60 km per dag. Du cyklar vanligtvis de flesta helger och kan utan problem hantera dagar på 8-9 timmar.

C. Mycket hög nivå av kondition och uthållighet krävs. Distanser på upp till 80 km per dag med långa, branta stigningar. Du cyklar distans flera dagar i veckan och gillar hårda, utmanande långlopp

Nyhetsbrev

Kammarkollegiet

Vi har ställt resegaranti hos Kammarkollegiet.