FAQ – Vanliga frågor

Det rör sig säkert en del frågor i ditt huvud efter att du tittat igenom våra resor. Nedan svarar vi på de frågor som vanligtvis uppstår. Kanske har du ytterligre frågor? Ring oss så försöker vi räta ut eventuella frågetecken.

Fråga: Hur krävande är era resor?

Svar: Vi har resor som passar alla oavsett ålder och kondition. Vissa av resorna kräver dock lite mer av deltagarna vad gäller fysisk form och erfarenhet. Hör av dig om den eller de resor som just du/ni är intresserade av så hjälper vi er att hamna rätt. Ni kan även få viss vägledning genom vår gradering.

Fråga: Vilka försäkringar bör jag ha?

Svar: I de allra flesta fall räcker det med det försäkringsskydd som hemförsäkringen innefattar. På vissa expeditioner behöver du dock teckna en tilläggsförsäkring. Är du osäker på vad som gäller för just ditt försäkringsbolag? Kontakta dem så hjälper de dig.

Fråga: Vad händer om en resa måste ställas in?

Svar: Alla resor kräver ett visst antal deltagare för att kunna genomföras. Skulle vi inte få in tillräckligt många bokningar på din resa kan vi erbjuda något av följande alternativ: a) Genomföra resan till ett högre pris, b) erbjuda deltagande i en alternativ resa, eller, c) ställa in resan och få tillbaka alla inbetalde pengar inklusive bokningsavgiften. Det står dig fritt att välja hur du vill göra!

Fråga: Vad brukar ni ha för resenärer?

Svar: Vi har alla typer av resenärer, gamla som unga, kvinnor och män, erfarna ryggsäcksresenärer och inbitna charterrävar. Den gemensamma nämnaren är att alla är sugna på att resa och bli guidade på ”rätt” nivå. Prioriterar ni lyxkomfort, stora grupper och uppstyrda arrangemang skall ni välja en annan arrangör. Vi vänder oss till er som vill åka i små grupper under flexibla former och under enkla förhållanden. Ni reser inte med oss, vi reser med er.

Fråga: Kan jag hyra utrustning genom er?

Viss klätterutrustning, ryggsäckar, dunjackor och sovsäckar kan vi i mån av tillgång hyra/låna ut. Hör av er så ser vi efter vad som finns tillgängligt.

Fråga: Kan vi som grupp resa på andra datum än de som är angivna?

Svar: Vi är flexibla vad gäller datum för privata grupper. Särskilt förmånligt blir det dock om ni kan komma överens om att åka i anslutning till en av våra schemalagda resor, då ju guide och utrustning redan finns på plats.

Fråga: Kan jag förlänga min resa om jag vill stanna kvar på egen hand?

Svar: I de allra flesta fall; ja!

Fråga: Varför har ni ingen katalog?

Svar: Att producera och distribuera en katalog är resurskrävande och dyrt. Genom att arbeta med marknadsföringskanaler som exempelvis webbplats, nyhetsbrev, bildspelsföredrag och sociala medier kan vi arrangera resor så som vi tycker att de skall vara; i små grupper, med kompetent svensk eller lokal guidning och ett begränsat antal unika resor per år.

Fråga: Hur kontaktar jag er på bästa sätt?

Svar: Med tanke på att vi är ett företag där alla arbetar med guidning så blir du ofta vidarekopplad till mobiltelefon från vårt huvudnummer (031-707 00 80). Du får då, i 9 fall av 10, antingen Nicke eller Cissi på tråden. Trots att vi försöker hålla en så hög kundservice som vi möjligt kan det dock hända att du hamnar hos en röstbrevlåda. Lämna då ett meddelande med ditt namn och telefonnummer så återkommer vi så snart vi kan!

Vi kontrollerar vår e-post info@pathfindertravels.se dagligen och besvarar era frågor och funderingar så fort vi kan. Om ni vill komma i kontakt med en speciell person på företaget är e-post oftast det mest effektiva medlet. Med tanke på att vi ibland guidar på platser där det inte finns internet så kan det ibland dröja innan vi svarar men vi hör av oss så snart vi åter är uppkopplade.

Kammarkollegiet

Vi har ställt resegaranti hos Kammarkollegiet.